eSports eli tietokoneella tai konsolilla tapahtuva kilpapelaaminen on yleistynyt viime vuosien aikana räjähdysmäisesti. Pelaaja- ja yleisömäärien kasvu ei ole jäänyt huomaamatta sponsoreiltakaan. Lajin suosion lisääntyessä palkintosummat kasvavat ja muita yhteistyösopimuksia syntyy. eSports liikuttaa massoja muun muassa peli- ja laitehankinnoissa, oheistuotteissa sekä vedonlyönnissä.
Ammattilaiset saavat päätulonsa pelaamisesta, kun taas harrastelijoille kyse on mukavasta ajanvietteestä. Elektronisen urheilun turnauksia järjestetään ”offline” eli paikan päällä käytävässä tapahtumassa ja ”online” eli verkossa. Lohkojen voittajat etenevät semifinaaleihin ja paras joukkue voittaa koko turnauksen.
Mitä eSports on?
Suomalaisittain e-urheiluna tunnettu laji vaatii pelaajiltaan maksimaalista suorituskykyä, taktista ajattelua, yksilö- ja joukkuepelaamista, korkeaa reaktionopeutta ja hyvää paineensietokykyä. Kovatasoiset joukkueet harjoittelevat säännöllisesti, ja heillä on tukenaan valmentajan lisäksi urheilupsykologi ja/tai ravitsemusterapeutti.
Lajeja, joissa kilpaillaan, ovat muun muassa:
- Overwatch
- Call of Duty
- Dota 2
- Counter-Strike: Global Offensive
- Rainbow Six Siege
- League of Legends
- StarCraft II
- Fortnite
eSportsin alkutaipaleet voidaan jäljittää 2000-luvun alkuun, jolloin yhdysvaltalainen Cyberathlete Professional Leaguen (CPL) järjesti suuria kilpapeliturnauksia hotellien kokoustiloissa ja muissa saleissa. Teknologia kuitenkin asetti omat rajansa sekä peleille että kilpailuun osallistuvien pelaajien määrälle. Mainostajat eivät olleet kiinnostuneet lajista eivätkä seuraajamäärätkään päätä huimanneet.
Vuonna 2017 asiat olivat jo muuttuneet. Lajilla oli maailmanlaajuisesti yli 380 miljoonaa seuraajaa, jotka koostuivat pääosin 20–35-vuotiaista miehistä. Tänä päivänä mukana on myös naisia, ja yli 160 urheiluseuraa on perustanut oman eSports-joukkueensa muun toimintansa oheen. Suomalaisista seuroista mukana ovat esimerkiksi Porin Ässät, Sotkamon Jymy ja Helsingin IFK. Lisäksi e-urheilulla on omat järjestönsä ja ryhmänsä, joissa pelataan rahasta, kunniasta tai molemmista.
Esports Arenat ovat tärkeitä kohtaamispaikkoja
Kasvaneet pelaaja ja -yleisömäärät vaativat eSports-tapahtumapaikoilta aina vain enemmän. Tietoliikenneyhteyksien on suojattuja, vakaita ja nopeita, saniteetti- ja ruokailutilojen kunnossa ja pelaajien ja yleisön istumapaikat järjestettyjä. Tapahtumaa varten hankitaan turnaushenkilökuntaa ja -kalustoa, ja lisäksi osa eSports Areenoista tarjoaa majoitustoimintaa kilpailuiden aikana. Kisojen ulkopuolella fanit voivat vierailla areenoilla verkostoitumassa ja pelaamassa. Sisäänpääsy areenalle on kilpailuiden aikana usein maksullinen, mutta maksua voidaan periä myös kauden ulkopuolella.
Tällä hetkellä maailman suurin esports areena on Kiinassa sijaitseva Three Gorges Harbor Esports Stadium. Huimat 6 000 katsojapaikkaa sisältävä areena on kuitenkin jäämässä Toronto Esports Arenan jalkoihin. Vuonna 2025 Kanadaan valmistuva eSports Arena ottaa sisään 7 000 katsojaa ja tarjoaa monenlaisia oheispalveluita, kuten work-shopeja ja Meet & Greet-tapahtumia ammattipelaajien kanssa.
Muita suuria e-urheilun käyttöön vihittyjä areenoita ovat muun muassa Lontoon Dundee Esports Arena (4 000 paikkaa), Philadelphian Fusion Arena (3 500 paikkaa) ja Etelä-Korean Gwangju Esports Arena (1 000 paikkaa). Meillä Suomen elektronisen urheilun liitto (SEUL) vastaa useimpien turnausten järjestämisestä ja paikaksi valikoituu usein suurten paikkakuntien, kuten Oulun, Tampereen, Turun tai Helsingin urheiluhallit.
Pohjoismaissa tutuin turnaus on Ruotsista lähtöisin oleva DreamHack, vaikka nykyään massiivisten kisojen tapahtumapaikkana voi olla Malmön sijaan Romania, Espanja tai jokin muu kohde. Suomen toistaiseksi suurin e-urheilutapahtuma starttaa marraskuussa 2022, kun Elisa Masters Espoo ’22 tuo ESL Pro Tourin turnauksen kotimaahamme.
eSports vedonlyönti sopii penkkiurheilijalle ja harrastajalle
eSports otteluiden suuret seuraajamäärät ovat saaneet myös vedonvälittäjät kiinnostumaan lajista. Vedon voi asettaa ennakkoon tai livenä, ja sen kohteena on usein yksinkertaisesti ottelun voittaja. Muita mielenkiintoisia vetokohteita ovat karttojen tasoitus, kartan 1–3 voittaja ja erilaiset pistekisat.
Voit pistää panoksesi vaikkapa sille, kumpi joukkueista tuhoaa tornin ensimmäisenä kartalla 2 tai tappaa roshan kartalla 3. Koska kyseessä on joukkueurheilu, on vedon kohteena jompikumpi keskenään kisaavista joukkueista tai koko turnauksen voiton vievä joukkue. Pelaajille ei anneta kertoimia yksilötasolla, vaikka muuten jokaisella seuraajalla voikin olla oma suosikkinsa.
Vedot pelataan virallisilla nettikasinoilla (katso lista kaikista), ja vetokuponkiin voi kerätä yksittäisiä kohteita ja yhdistelmä- ja järjestelmävetoja. Vetovoitto maksetaan panoksen ja vetokertoimen mukaan ja raha ilmestyy pelitilille automaattisesti tapahtuman päätyttyä. Voittojen nosto tehdään jättämällä kasinolle kotiutuspyyntö ja seuraamalla sivuston antamia ohjeita.
Parhaimmat vedonvälittäjät tarjoavat asiakkailleen myös mahdollisuuden seurata valittua eSports-ottelua sivuston kautta. Live-yhteys näyttää pelikentän tapahtumat ja päästää betsaajat arvioimaan valintojaan paremmin.
Ilman vedonlyöntiäkin e-urheiluotteluita katsotaan sekä viihdemielessä että tavoitteena oppia uusia temppuja kokeneilta pelaajilta. Monet fanit seuraavat idoliensa peliä turnausten ulkopuolella esimerkiksi Twitchin ja YouTube Liven kautta siksi, että huippujen halutaan yltävän suorituksiin, joihin omat rahkeet eivät riitä.
Turnauksista saatavia palkintoja ja suomalaisia eSports-tähtiä
Jos ennen eSports-turnauksista maksettavat palkinnot laskettiin yhden käden sormilla, saattavat joukkueet nykyään pokata suorituksestaan useita tuhansia euroja. Esimerkiksi NHL-pelisarjassa pelattu Euroopan mestaruus toi HIFK:in perustamalle hREDS- esports-organisaatiolle 10 000 euron pääpalkinnon. CS:GO -turnausten palkintosummat ylittävät useamman miljoonan Yhdysvaltojen dollaria ja Dota 2 pistää vielä paremmaksi.
Suomalaisista eSports pelaajista suurimpia potteja ovat voittaneet Lasse ”MATUMBAMAN” Urpalainen, Jesse ”JerAx” Vainikka ja Topias ”Topson” Taavitsainen. Vainikka on saanut Dota 2:sesta yli 5,5 miljoonan palkintorahan, Taavitsainen on pokannut yli 4,6 miljoonaa ja Urpalainen yli 3,2 miljoonaa. Kotimaiselle Hall of Famelle ylävät myös StarCraft II:n maailmanmestari Joona ”Serral” Sotala sekä CS:GO:ssa tunnetut Aleksi ”allu” Jalli ja Joona ”natu” Leppänen.
Tie ammattipelaajaksi on pitkä ja vaatii omistautumista siinä missä mikä tahansa muukin laji. Urheilijan mentaliteetti näkyy elintavoissa ja tarpeena kehittää itseään ja taitojaan jatkuvasti.
Tavoitteeseen päästään muun muassa näillä pro-vinkeillä:
- Harjoittelu tekee mestarin – pelaa usein ja ajatuksella.
- Suoratoistojen ja uusintojen katsominen auttaa virheiden paikantamisessa.
- Lihasmuisti kehittyy, mutta tarvitsee lämmittelyä – vaikka kyse olisi ”vain” kädestä tai sormesta.
- Varusteita pitää päivittää – hanki hyvä hiiri ja näppäimistö ja pidä koneen prosessointiteho korkealla.
- Etsi aktiivisesti pelivinkkejä ja ota yhteyttä eSports-organisaatioihin – ammattitiimit voivat järjestää kokeita uusien jäsenien hankkimiseksi.